Communiceren

Communiceren doe je al je hele leven. Als baby schreeuwde je bijvoorbeeld omdat je honger had. Je communiceert omdat je iets duidelijk wilt maken, ervaringen wilt delen of liefde en aandacht nodig hebt. Hoe kun je jouw communicatie verbeteren?

Wat is communicatie?

Heel droog gezegd is communicatie het doorgeven van informatie. Je brengt bedoeld of onbedoeld (bewust of onbewust) een bepaalde boodschap op iemand anders over. Deze boodschap bevat informatie en bestaat uit gedachten, gevoelens en gedrag.

Communicatie bestaat altijd uit 5 elementen:

  1. Zender: degene die de boodschap zendt
  2. Boodschap: informatie in de vorm van gedachten, gevoelens, gedrag
  3. Kanaal of Medium: gesprek, verhaal, boek, videofilm, facebook etc.
  4. Ontvanger: degene die de boodschap hoort, ziet, voelt
  5. Gevolgen: inzicht, begrip etc.

Er zijn verschillende manieren van communiceren:

  • direct (face to face)
  • indirect (bijvoorbeeld sms- of e-mailbericht)
  • verbaal (gesproken)
  • non-verbaal (gezichtsuitdrukking, houding, gebaren)
  • eenzijdig of meerzijdig 

Eenzijdig of meerzijdig

  • Bij eenzijdige communicatie kan de ontvanger niet meteen reageren. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij kranten, boeken, films, tv en radio. Bij radio en tv kun je soms wel meteen op een programma reageren door een tweet of sms-je te sturen.
  • Bij meerzijdige communicatie is iedereen zowel deelnemer als ontvanger. Voorbeelden zijn gesprekken tussen mensen, een discussie of een platform (bijvoorbeeld facebook).

Ruis

De ontvanger interpreteert, verwerkt of verdraait de boodschap. De boodschap wordt aan andere indrukken of persoonlijke ervaringen gekoppeld. Hierdoor ontstaat ‘ruis’ in de communicatie.