Loopbaancompetenties
Wat hebben leerlingen nodig om goede loopbaankeuzes te kunnen maken? Met behulp van de vijf loopbaancompetenties zijn ze in staat al lerend en werkend hun loopbaan zelf te sturen.
Vijf loopbaancompetenties:
- Kwaliteitenreflectie: wie ben ik, wat kan ik?
- Motievenreflectie: wat wil ik, wat drijft mij?
- Werkexploratie: welk soort werk past bij mij?
- Loopbaansturing: wat wil ik worden?
- Netwerken: wie kan mij daarbij helpen?
LOB-activiteiten
Elke school bedenkt en organiseert LOB-activiteiten, waarbij bewust of onbewust aan deze competenties wordt gewerkt. Breng ze zo goed mogelijk in kaart. Denk bijvoorbeeld aan: beroepsoriënterende stages, maatschappelijke stages, het sectorwerkstuk, excursies naar bedrijven, een sollicitatiebrief schrijven bij Nederlands etc. Bedenk wat er nog ontbreekt aan deze activiteiten om loopbaanoriëntatie en groei te stimuleren. Misschien is het een idee oud-leerlingen uit te nodigen als vraagbaak of rolmodel? Of social media in te zetten bij gericht leren netwerken?
Indicatoren
Als alle LOB-activiteiten in kaart zijn gebracht, koppel ze dan aan de ‘indicatoren’ (zie hieronder). Deze indicatoren zeggen in feite wat een leerling kan als hij/zij deze competenties beheerst.
Loopbaanreflectiegesprekken
Wanneer leerlingen worden gestimuleerd over zichzelf en hun toekomstbeeld na te denken, zijn ze beter in staat goede keuzes te maken en actief met hun loopbaan bezig te zijn. Met behulp van loopbaanreflectiegesprekken worden leerlingen ‘eigenaar’ van hun loopbaan. Kijk voor meer informatie in de LOBBOX.
Bron
Deze informatie is gebaseerd op het onderzoek ‘Over leerloopbanen en loopbaanleren, loopbaancompetenties in het (v)mbo’ van M.Meijers, M. Kuijpers en J. Bakker (2006).
Loopbaancompetenties |
Indicatoren |
Kwaliteitenreflectie |
|
Motievenreflectie |
|
Werkexploratie |
|
Loopbaansturing |
|
Netwerken |
|